Čtenářská lekce: Tetovaná teta

Sbírka nonsensových básní a ilustrací od svého základu podporuje kreativní zapojení čtenáře a radost z tvorby. Obsah knihy tak přináší zvukomalebné básně, které prostřednictvím lekce děti seznámují s principy absurdní poezie, zvukomalby a neologismů. Ilustrace Jaromíra Plachého jsou významnou asociační podporou. Díky tomuto spojení se dětem lépe pracuje na rozšiřování slovní zásoby a to beze strachu a předsudků. Kniha a k ní nabízené aktivity jsou určeny i pro děti, které se čtenáři pomaloučku stávají, a podporuje je v jejich dalších krocích. Lekce je vhodná pro 1. až 6. třídu.


A-tetovanaPro koho je lekce určena: 1. - 6. třída ZŠ
Cíle lekce: Seznámit děti s absurdní poezií, s podstatou rýmování a umožnit jim zažít radost z tvorby rýmů a básně.
Pomůcky: flipchart, případně pracovní listy s okopírovanými řádky
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: absurdní poezie, práce se slovy a asociacemi
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Učitel děti požádá o 2 až 3 slova (vybírá nepříliš složitá, aby se na ně dalo rýmovat) a k nim pak postupně společně vymýšlí rýmy, které učitel čitelně zapisuje na flipchart/tabuli. Potom dětem ukáže v knize báseň Staří přátelé s. 100 a přečte část až po První: Není ti tu zima?. Proč ten druhý dědeček odpověděl nesmyslně? Společně dochází k tomu, že je nahluchlý.

Učitel dětem vysvětlí, že si zkusí pokračovat v rozhovoru dvou nahluchlých dědečků. Na flipchart napíše (nebo vyvěsí už nadepsaný velký papír, případně dětem rozdá okopírované papíry):

PRVNÍ ŘÍKÁ... ?
DRUHÝ NA TO... !
PRVNÍ... ?
DRUHÝ... !


Lekce k titulu Tetovaná teta je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení