Čtenářská lekce: Jino taje opic

Dva tituly od Petra Nikla Jino taje opic a Jiné taje opic už svými názvy naznačují, že se bude jednat o hravé publikace, které k hravosti vybízejí i své čtenáře. Jednotlivé druhy lidoopů zde vyskládaly celou abecedu a my si tak v nich můžeme luštit jako v rébusu. Lekce upevňuje vztah dětí k náročnějším výtvarným titulům a zároveň přináší možnost propojení Estetické výchovy se vzdělávací oblastí Člověk a příroda. Lekce je vhodná pro 3. až 5. třídu.


1-jino-tajePro koho je lekce určena: 3. - 9. třída ZŠ
Cíle lekce: Ukázat dětem jednotlivá písmena a seznámit je s principem skládání nových slov ze zvířecí abecedy.
Pomůcky:
• lepidlo, nůžky
• tužky, pastelky, voskovky
Délka lekce: 1 vyučovací hodina (možno rozložit do dvou)
Klíčová slova: abeceda, opice, přírodopis, výtvarná výchova
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Následně si děti vezmou hromádku nastříhaných kartiček s opicemi a začínají rozpoznávat, jaká písmena mají před sebou. Pokusí se z písmen, která si vytáhly, složit co nejvíce možných slov. Pokud by jim nějaké písmeno chybělo, mohou se pokusit vyměnit si ho s kamarády. Společnými
silami děti získají všechna písmena, která potřebují, a začnou skládat slova z opičí abecedy. Slovo si nalepí na čtvrtku papíru a pak se pokusí své slovo namalovat – např. slovo „opice“ = namalují opici atd. Pokud by nenašly vhodné opičí písmeno, které jim do jejich slova schází, můžou si ho zkusit nakreslit a napodobit tak Niklovu opičí abecedu.


Lekce k titulu Jino taje opic je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení