Naše knihkupectví pod Vyšehradem je od 29. 4. do 3. 5. uzavřeno! Vaše objednávky budou k vyzvednutí a k odeslání zase od 6. 5. 2024. Děkujeme za pochopení.

Čtenářská lekce: Jino taje opic

Dva tituly od Petra Nikla Jino taje opic a Jiné taje opic už svými názvy naznačují, že se bude jednat o hravé publikace, které k hravosti vybízejí i své čtenáře. Jednotlivé druhy lidoopů zde vyskládaly celou abecedu a my si tak v nich můžeme luštit jako v rébusu. Lekce upevňuje vztah dětí k náročnějším výtvarným titulům a zároveň přináší možnost propojení Estetické výchovy se vzdělávací oblastí Člověk a příroda. Lekce je vhodná pro 3. až 5. třídu.


1-jino-tajePro koho je lekce určena: 3. - 9. třída ZŠ
Cíle lekce: Ukázat dětem jednotlivá písmena a seznámit je s principem skládání nových slov ze zvířecí abecedy.
Pomůcky:
• lepidlo, nůžky
• tužky, pastelky, voskovky
Délka lekce: 1 vyučovací hodina (možno rozložit do dvou)
Klíčová slova: abeceda, opice, přírodopis, výtvarná výchova
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Následně si děti vezmou hromádku nastříhaných kartiček s opicemi a začínají rozpoznávat, jaká písmena mají před sebou. Pokusí se z písmen, která si vytáhly, složit co nejvíce možných slov. Pokud by jim nějaké písmeno chybělo, mohou se pokusit vyměnit si ho s kamarády. Společnými
silami děti získají všechna písmena, která potřebují, a začnou skládat slova z opičí abecedy. Slovo si nalepí na čtvrtku papíru a pak se pokusí své slovo namalovat – např. slovo „opice“ = namalují opici atd. Pokud by nenašly vhodné opičí písmeno, které jim do jejich slova schází, můžou si ho zkusit nakreslit a napodobit tak Niklovu opičí abecedu.


Lekce k titulu Jino taje opic je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III.