Čtenářská lekce: Příhody matky Přírody

Kniha ukrývá sedm příběhů z říše živočichů, rostlin i hub, na které dohlíží moudrá matka Příroda. Ta ale nakonec zaspí a nastane zmatek. Příběhy založené na fantazii a hře s jazykem jsou vhodné pro práci s rozpoznáváním doslovného a obrazného smyslu textu. Poetický jazyk Radka Malého zároveň vybízí k práci s tónem a účinkem textu. Žánrová různorodost příběhů pak zprostředkovává další možnosti analýzy textu. Děti se tak prostřednictvím lekce setkávají s interpretací jazykových žánrů a jejich použitím pro nesení významu informací. V neposlední řadě se možná stanou i vášnivými houbaři a ocení znalost hub, kterou se budou moci pochlubit například před svými prarodiči. Lekce je možné upravit pro 1. stupeň a 5. až 7. třídu.


1-prihodyPro koho je lekce určena: 5. - 7. třída ZŠ
Cíle lekce: Žák rozpoznává přenesený a obrazný význam slov. Analyzuje dopad výběru slov a slovních spojení na význam, tón a účinek textu. Všímá si rozdílů mezi žánry (pohádka a bajka a jejich moderní podoba).
Pomůcky:
• seznam hub zmíněných v textu
• obrázky hub + jejich názvy zvlášť
• atlasy hub
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: příroda, houby a rostliny, hra s jazykem
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Napište do levé části tabule/flipu slovo KLOBOUK a spolu s dětmi vytvořte myšlenkovou mapu: zapisujte vše, co na základě tohoto slova děti napadne, povzbuďte je, aby připojily i slovesa – co můžeme s kloboukem dělat. Až budou nápady vyčerpány, proveďte totéž se slovem NOHA, které zapíšete do pravé části tabule/flipu. Předpokládejme, že v myšlenkových mapách se objeví i jiné významy obou slov než jen pokrývka hlavy a končetina. Vysvětlete, že v příběhu, který se chystáte číst, hrají klobouky a nohy velkou roli. O čem by příběh mohl pojednávat, jestliže je z knihy Příhody matky Přírody? Až děti vyvodí, že příběh bude o houbách, využijte myšlenkových map k vysvětlení jevu mnohoznačnosti slov (případně k osvěžení znalostí), požádejte děti, aby uvedly další příklady (ZUB, OKO, HŘEBÍNEK...).


Lekce k titulu Příhody matky Přírody je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení