Čtenářská lekce: Kam až smí smích

Kam až smí smích je kompilací dětské poezie od básníka Radka Malého z jeho proslulého slabikáře a dalších čítanek pro děti. Lekce tak dále rozvíjí potenciál knihy stát se plnohodnotnou čítankou pro školní třídy. V základu se děti seznamují s pojmem lyrika, a tudíž se jedná o jakýsi prvotní vstup do tohoto žánrů i pro nejmenší. Básně zpracovávají klasická témata jako roční období, ustálené slovní výrazy, abecedu, vyjmenovaná slova a slovní druhy. Lekce tak upevňuje pojem báseň a rým a zároveň aktivitami rozvíjí vnitřní působení básně. Lekce je vhodná pro 1. až 3. třídu.


1-kam-az-smiPro koho je lekce určena: 1. - 3. třída ZŠ
Cíle lekce: Prožitek žáka z lyrické básně Radka Malého propojený se zkušenostmi a znalostmi v oblasti ročních období. Zopakování básnických pojmů – verš, rým, sloka, nalezení v textu.
Pomůcky:
• zpracovaná báseň Dvanáct měsíčků s. 8 dle fáze uvědomění
• velká čtvrtka 4 ×
• lepidlo do skupiny
• kartičky na vzkaz/dopis pro každého žáka
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: hravá čítanka, literární teorie
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Těkej – štronzo – dvojice: Děti se volně pohybují po třídě, na pokyn TĚKEJ. Na pokyn ŠTRONZO mají za úkol se zastavit a najít vzájemný oční kontakt s jedním spolužákem. Pokyn DVOJICE značí úkol přijít k danému spolužákovi blíže tak, aby si mohli tichým hlasem povídat. Opakujeme 3–4× s těmito otázkami:


– Z jakého důvodu může únor kroutit hlavou?

– Co by asi odpověděl květen, kdybychom se ho zeptali: „Půjdeš s námi na výlet?“

– Proč se červen červená?

– Co pravděpodobně vykouzlilo srpnu smích na tváři?


Lekce k titulu Kam až smí smích je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení