Čtenářská lekce: Natálčin Andulák

Příběh o malé Natálce, která touží po vlastním telefonu ve snaze zařadit se do světa dospělých, se velmi jemně zabývá dětskými pocity samoty a nezadostiučinění. Samotné vyprávění děti podněcuje k tvořivým úkolům a k hledání vlastních odpovědí na předkládaná témata. Obsah lekce dále rozvíjí schopnost všímat si obrazových vyjádření, porozumění kontextu a zároveň procvičuje rozpoznávání mezi beletristickým a informačním textem. Aktivity rovněž zpracovávají závažnější téma knihy, kterým je schopnost popsat slovy vztah k sobě samému. Lekce je vhodná pro 1. a 2. třídu.


1-natalcinPro koho je lekce určena: 1. - 2. třída ZŠ
Cíle lekce: Představit dětem titul – motivovat k jeho další společné či samostatné četbě, předvídat téma a obsah knihy z úvodní básně, propojovat text s osobní zkušeností a vyjádřit vlastní názor.
Pomůcky:
• velký záznamový papír
• „pomocníci“ (víčka, lepítka, nálepky, plyšáci atd.)
• kartičky s texty ke společnému čtení
• karty tvrzení k rozhodování
• vytištěná báseň z knížky
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: práce s pocity, samota, podněty k diskuzi, porozumění textu
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)

Ukázka z lekce: Začněte číst a čtěte až po nevidíš, že telefonuju?. Zde přerušte četbu. „Už jste zažili něco podobného?“ Nechte děti volně mluvit, pokud nikdo nic neřekne, nevadí, pokračujte dále v četbě, přečtěte následující řádek. „Jak se tváří lidé při telefonování, pojďme si to zkusit.“ Všichni si zcela svobodně a společně zkusí telefonické grimasy a gestikulaci, ideálně i s paní učitelkou. Vhodné je v lavicích a v tichosti – pantomimicky.


Lekce k titulu Natálčin Andulák je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení