Čtenářská lekce: Natálčin Andulák

Příběh o malé Natálce, která touží po vlastním telefonu ve snaze zařadit se do světa dospělých, se velmi jemně zabývá dětskými pocity samoty a nezadostiučinění. Samotné vyprávění děti podněcuje k tvořivým úkolům a k hledání vlastních odpovědí na předkládaná témata. Obsah lekce dále rozvíjí schopnost všímat si obrazových vyjádření, porozumění kontextu a zároveň procvičuje rozpoznávání mezi beletristickým a informačním textem. Aktivity rovněž zpracovávají závažnější téma knihy, kterým je schopnost popsat slovy vztah k sobě samému. Lekce je vhodná pro 1. a 2. třídu.


1-natalcinPro koho je lekce určena: 1. - 2. třída ZŠ
Cíle lekce: Představit dětem titul – motivovat k jeho další společné či samostatné četbě, předvídat téma a obsah knihy z úvodní básně, propojovat text s osobní zkušeností a vyjádřit vlastní názor.
Pomůcky:
• velký záznamový papír
• „pomocníci“ (víčka, lepítka, nálepky, plyšáci atd.)
• kartičky s texty ke společnému čtení
• karty tvrzení k rozhodování
• vytištěná báseň z knížky
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: práce s pocity, samota, podněty k diskuzi, porozumění textu
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)

Ukázka z lekce: Začněte číst a čtěte až po nevidíš, že telefonuju?. Zde přerušte četbu. „Už jste zažili něco podobného?“ Nechte děti volně mluvit, pokud nikdo nic neřekne, nevadí, pokračujte dále v četbě, přečtěte následující řádek. „Jak se tváří lidé při telefonování, pojďme si to zkusit.“ Všichni si zcela svobodně a společně zkusí telefonické grimasy a gestikulaci, ideálně i s paní učitelkou. Vhodné je v lavicích a v tichosti – pantomimicky.


Lekce k titulu Natálčin Andulák je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III.