Naše knihkupectví pod Vyšehradem je od 29. 4. do 3. 5. uzavřeno! Vaše objednávky budou k vyzvednutí a k odeslání zase od 6. 5. 2024. Děkujeme za pochopení.

Nicolas de Crécy: „Ovlivnil mě svět klasického umění.“

Francouzský výtvarník svou autorskou kariéru zahájil v roce 1991 s komiksem Foligatto a už za toto první album získal několik cen. Kromě toho se věnuje i kreslenému filmu. Nakladatelství Meander dosud vydalo de Crécyho oceňovaný komiks Doba ledová, Flašinet, Nebeský bibendum a nyní i Visa transit.


Autorka rozhovoru: Emma Hanzlíková

Nicolas_de_Crécy,_juillet_2015Současná situace kolem pandemie nám neumožňuje cestovat. Co může komiks Visa transit ve stylu road movie s příběhem odehrávajícím se před čtyřiceti lety předat dnešním čtenářům?

Téma knihy je více o paměti než o cestování – vzpomínka na svět před pádem Berlínské zdi a před digitalizací světa. Chtěl jsem pomocí kresby tuto atmosféru znovu oživit a přitáhnout čtenáře, aby ji objevili společně se mnou.

Francouzský komiks známý rovněž jako BD (Bandes dessinées) je dnes už celosvětovým kultem. Tušíte,  jak se to stalo?
Bohužel nejsem specialista na BD. Nicméně si myslím, že pouze japonský komiks manga je opravdu mezinárodní

Visa TransitMimo jiné jste pracoval pro studio Disney ve městě Montreuil. Jak se stavíte k jejich kresleným filmům?

V té době jsem si musel vydělat peníze. Studio Disney mi nabídlo dobrý plat a následně i možnost podpory v nezaměstnanosti, což mi dovolilo realizovat můj první komiks Foligatto. Ale jinak mě svět Disneyho nijak nezasáhl, podle mě se jedná o průmyslovou produkci zábavy a stejně jako zemědělsko-chemický průmysl vyrábí produkty plné pesticidů.

Komiks Doba ledová se odehrává i v Louvru, přičemž odkazuje na mnoho slavných obrazů. Inspirujete se taky v klasickém umění? 

Ano, řekl bych, že mě ovlivnil spíš svět malby než svět komiksu.

V Česku je poměrně silná základna fanoušků komiksu. Byl jste u nás někdy nebo se sem alespoň chystáte? Výhodou je, že nemusíte řešit vízum.

Českou republiku jsem navštívil vícekrát. Například v roce 1987, tehdy Československo, před velkými geopolitickými změnami. Dnes je Praha výrazně odlišná, což je vlastně dobrý příklad toho, jak turismus dokáže změnit městské centrum. Stejně jako se v zábavný park proměnila čtvrť Montmartre v Paříži.