Čtenářská lekce: Malostranské století

V knize se potkává imaginární vyprávění s faktografickými údaji o Malé Straně. Přestože kniha pojednává o lokálním tématu, lekci je vhodné použít pro výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Aktivity jsou postavené tak, aby si děti uvědomily význam společenské identity a zabývaly se respektem k historickému dědictví. Cílem lekce je žáky interaktivně zapojit do skupinové práce, přičemž obsah aktivit směruje k prohlubování dovednosti porozumění nejen textu, ale i svým spolužákům. Lekce je vhodná pro 3. až 5. třídu.


A-malostranskePro koho je lekce určena: 3. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Rozvoj uvědomění si své kulturní a společenské identity a respektu k historickému dědictví národa prostřednictvím interaktivní skupinové aktivity (která má za základ čtení textu s porozuměním), její reflexe.
Pomůcky: nakopírované otázky a odpovědi pro experty
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: historie, památky, budování vztahu a respektu k historickému dědictví, porozumění textu
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Následuje skupinová práce. Žáci začínají ve svých základních tříčlenných, potažmo čtyřčlenných (potom dva lidé zpracují jedno téma) skupinách. Každá skupina obdrží sadu otázek pro experty:

– pro experta na historii
– pro experta na umístění mostu a jeho rozměry
– pro experta na části mostu

Experti se nyní rozejdou do expertních skupin. Na místech pro expertní skupiny určených se nalézají texty, s pomocí kterých zpracují děti odpovědi na otázky z oblasti svého tématu. Odpovědi si porovnají a poté se vrátí zpět do svých původních skupin. V nich postupně prezentují experti své poznatky.


A-lekce-iiK titulu Malostranské století byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení