Čtenářská lekce: Nesmrtelný méďa

Jedná se o hluboký příběh, který na příkladu starého plyšového medvídka velmi jemně vypráví dětem o plynutí času a pomíjivosti událostí. Příběh je vyprávěn v krátkých větách a seznamuje děti s textem jako výtvarným výrazovým prostředkem. Děti se v lekci učí klást otázky sobě i ostatním a následně si procvičují správnou interpretaci. Díky tomu je rozvíjeno porozumění literatuře a to především v kontextu propojování různých uměleckých prostředků. Kniha vybízí k použití v Estetické výchově a k propojení literatury s výtvarnou činností. Lekce je vhodná pro široké použití od 1. do 5. třídy.


A-nesmrtelnyPro koho je lekce určena: 1. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Předvídat, jak bude příběh pokračovat. Klást si otázky a hledat odpovědi na základě vlastních zkušeností. Navnadit k četbě knihy.
Pomůcky:
• fotografie starých hraček
• doporučuji hračku starého plyšového medvídka (není podmínkou)
• pracovní list BUBLINOVÝ DIAGRAM pro každého žáka nebo do skupinek
• papír formátu A4 nadepsaný V JEDNOM DOMĚ NA PŮDĚ SEDĚL STARÝ MEDVĚD. VZPOMÍNAL NA SVOU HOLČIČKU.
• psací náčiní
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: vyprávění, čas, porozumění textu, otázky a odpovědi, výtvarná výchova
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Děti usadíme do lavic či volíme jiná místa podle toho, jak jsou děti zvyklé pracovat. Čteme knihu a prohlížíme si nádherné ilustrace, které jsou podstatnou součástí knihy. Čteme pouze část na s. 4–12 (strany nejsou číslované): V jednom domě na půdě seděl starý medvěd. Ptáme se dětí: „Proč asi seděl méďa na půdě? Co myslíte?“

Rozdáme dětem pracovní list BUBLINOVÝ DIAGRAM. Děti pokračují v práci ve skupinkách (dvojicích), nebo můžeme volit i jednotlivce, a dokončují věty z následujícího textu:

s. 14 "Už nejsem dost hezký, abych mohl..."
s. 14 "Aspoň že nejsem..."
s. 18 "nebo..."


A-lekce-iiK titulu Nesmrtelný méďa byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení