Čtenářská lekce: David, Nik a kouzelný cylindr
Díky kouzelnému cylindru mohou dva bráškové, David a Nik, začít cestovat po kouzelných světech. Avšak v každém z nich je čeká několik záludných překážek. Příběhy doprovázejí velké rozkládací komiksové ilustrace, které dětem zpřístupňují další roviny vnímání příběhu. Lekce učí děti krátce, ale výstižně shrnout delší text. Pomáhá jim tak v procvičování argumentace a tvoření rychlé pointy. Aktivity jsou doprovázeny právě ilustracemi z knihy, což motivuje i žáky, kterým je potřeba věnovat více péče při čtení delších textů. Lekce je vhodná pro 2. až 4. třídu.
Pro koho je lekce určena: 2. - 4. třída ZŠ
Cíle lekce: Představit dětem titul – motivovat k jeho další společné či samostatné četbě, předvídat téma a obsah knihy pomocí předmětů, shrnování příběhu s pomocí obrázků, tvorba vlastního příběhu dle obrázků z knihy (navazující lekce).
Pomůcky:
• cylindr, lízátko, bublifuk, malá plyšová hračka, skleněná kulička, mince
• oskenované nebo nakopírované obrázky z prvního příběhu
• kartičky s obrázky z dalších příběhů (zmrzlina, plyšová hračka, bublifuk, skleněnka, dřevěná hračka)
Délka lekce: 2 vyučovací hodiny
Klíčová slova: kouzelná svět, porozumění textu, cvičení vyjadřování
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)
Ukázka z lekce:
„Víte, co to je cylindr? Jak vypadá a k čemu slouží?“ Poté vyndáme skutečný cylindr.
Aktivita Černá ovce: „Já tady jeden cylindr dnes mám. A jsou v něm ukryté předměty. Já vám je ukážu a vy zkusíte uhádnout, který předmět mezi ostatní nepatří a proč.“ Předměty vložené v cylindru jsou skleněná kulička, lízátko, bublifuk, plyšová hračka a mince. Minci můžeme nahradit i jiným předmětem, který není určený dětem a děti jej nemají nijak v oblibě. Vedeme děti k odhalení, že mezi předměty nepatří mince, ostatní věci mají děti rády, rády si s nimi hrají, jsou určené dětem.
K titulu David, Nik a kouzelný cylindr byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.