Jak vznikal Večerníček Jezevec Chrujda? Rozhovor s Petrem Stančíkem a Lucií Dvořákovou

Po třech letech příprav jsme se všichni dočkali sedmi dílů Večerníčka v hlavní roli s jezevcem Chrujdou, oblíbeným hrdinou, jehož příběhy sepsal Petr Stančík a nakreslila Lucie Dvořáková. Večerníček vysílá od 1. 9. 2022 stanice ČT :D.


Považujete skutečnost, že se vaše knížka stala Večerníčkem, za poctu? Přece jen jde o téměř šedesátiletou českou tradici. Když jsem si to představoval, mě by to snad i dojalo.

LD: Měla jsem velkou radost, že se podařilo převést příběhy jezevce Chrujdy do filmové podoby a že se budu podílet na výtvarné podobě série Večerníčků. V dětství mém i mých dětí byly Večerníčky součástí rituálů na konci dne, před usnutím. Teď je ráda sleduji s mými vnučkami a těšíme se na společné sledování Chrujdy.

PS: Večerníčky jsem miloval už jako capart a miluji je dodnes, hlavně ty fantasmagorické, jako Divoké sny Maxipsa Fíka, Putování skřítka Hajáska nebo Cvoček astronautem. Takže doufám, že se do této dobré společnosti zařadí i jezevec Chrujda. Dojatý není to pravé slovo, spíše jsem nadšený, jak se ten Večerníček povedl, což je hlavně zásluha výtvarnice Lucie Dvořákové a režiséra Davida Sukupa. Taky jsem hrd jako vlastenec, neboť Večerníček je ryze český vynález, nikde jinde na světě ho nemají a patří k našim národním klenotům, stejně jako český křišťál, pojídání máku nebo písmeno ř.

Který díl Chrujdy se změnil na Večerníček? Nebo jde o zcela nový příběh?

PS: Asi půlku příběhů jsem napsal podle knížek, druhou polovinu jsem vymyslel přímo pro Večerníčka. Některé věci fungují jenom v knížkách a do pohyblivých obrázků se nedají dost dobře přenést. A naopak.

Muselo něco kvůli animovanému Chrujdovi nově vzniknout? Dokreslovala jste scény a postavy?

LD: Přiznám se, že už při ilustrování knih mi hlavě běžel film. V textech Petra Stančíka je totiž tolik děje a vtipných postav i situací, že bylo obtížné vybrat si jen jeden výjev, který budu ilustrovat. V každé knize je dvanáct ilustrací, do kterých se musí celý příběh vejít. V animované verzi je mnohem více prostoru pro další situace. Postavy i prostředí vycházejí z knižní podoby, hlavní hrdinové jsou jezevec Chrujda, lasička Anička, padoušský tchoř Smradolf a chytrá sůvička Stáňa. Přibyly další postavy pro vedlejší role. Většina děje se ale odehrává v lese Habřinci. Já mám ráda, když se dostanou do nečekaných prostředí, jako je třeba džungle, ostrov v moři nebo tajemné podzemní jeskyně. Seriál vznikl technikou poloplastické animace. Loutky jsou reliéfní, animátor s nimi pohybuje na velké skleněné desce jako s papírkovými loutkami. V několika vrstvách pod sklem jsou pozadí – nebe, krajina, stromy nebo podzemní labyrint chodeb. Tato technologie se poslední dobou příliš nepoužívala, ale mě vždy lákala.

Byla pro vás příprava scénářů devítiminutových epizod snadná? Jak vám to šlo?

LD: Šlo mi to dobře, protože jsem z té práce měl radost. Jinak by ty Večerníčky vůbec nevznikly – když mě totiž něco nebaví, tak u toho usnu.

Probíhala příprava Večerníčku podobně, jako když vám Petr pošle nový rukopis?

LD: Nejdříve jsem nakreslila výtvarné návrhy – loutky z různých pohledů a s rozmanitými výrazy. Pak jsme s režisérem a animátorem zkoušeli, který materiál se bude ideálně hodit. Shodli jsme se, že kostry loutek budou potaženy jemnou kůží, na kterou jsem malovala olejovými barvami. Hlavní rozdíl mezi ilustrováním a přípravou animovaného filmu byla při realizaci pozadí, která jsem většinou malovala sama. Některé plochy měly z mého pohledu ilustrátorky monumentální rozměry.

Kolik času vám zabrala celá příprava?

LD: Přípravy a natáčení sedmi dílů Večerníčku trvaly tři roky, pro mě to byla velmi radostná práce.

Kdo přišel s nápadem, aby Jiří Lábus namluvil všechny postavy ve Večerníčku?

PS: S Jiřím zdárně spolupracujeme už léta, báječně namluvil jednu moji rozhlasovou postavu a spoustu audioknížek pro děti a mládež. Už jako dítě jsem se s chutí bál jeho Rumburaka, od devadesátek bažím jeho Marge Simpsonovou a nemohu se jí nabažit dodnes. Na Jiřím Lábusovi jsme se shodli všichni tvůrci večerníčkového Chrujdy – výtvarnice Lucie Dvořáková, režisér David Sukup, dramaturg Miloš Zvěřina i já. Jiří je znamenitý jako jezevec Chrujda, tchoř Smradolf, lasička Anička i sůvička Stáňa, dal těm postavám náramnou duši. A taky moc pěkně zpívá.

Ptal se Jakub Pavlovský

Letos v březnu jsme si Petra Stančíka pozvali do našeho podcastu Meandry dětské literatury, kde mluvil mimo jiné o jezevci Chrujdovi. Poslechnout si tento díl můžete zde.