Čtenářská lekce: Nesmysl!

Jak říká sám autor knihy, nesmyslem je třeba se zabývat, abychom konečně nalezli nějaký smysl! Antologie nonsensové poezie představuje prostor experimentování s významovým obsahem výpovědí. Jedná se o ukázkový případ, který knihu představuje jako autonomní vyjadřovací přostředek. Lekce žáky seznamuje s dekompozičním principem nonsensové poezie, který je přiblížen pomocí paralely s výtvarným uměním. Aktivity prohlubují pozitivní vztah k modernímu umění, přičemž pracují se schopností dílo pochopit, aby bylo možné vůbec abstraktní umění jako takové přijmout. Na základě inspirace z knihy jsou děti vyzvány k vlastní tvorbě, ve které mohou reflektovat vlastní estetický postoj. Lekce je vhodná pro 3. až 5. třídu.


A-nesmyslPro koho je lekce určena: 3. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Seznámení s oblastí nonsensové poezie, přiblížení pomocí paralely s výtvarným uměním. Prožitek vlastní tvorby a motivace k dalšímu zájmu o zmíněnou oblast literatury.
Pomůcky:
kopie výtvarného díla KOMIK a reprodukce obrazů RUDOLF II. a LOĎ do každé skupiny či soubor s těmito obrazy v elektronické podobě pro interaktivní tabuli
• pro každého barevný papír A4 a bílé papíry formátu A5
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: absurdní poezie, moderní umění, abstraktní umění
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

„Pojďme si hrát a psát podobně jako oni!“ Každý si založí svou malou sbírku básní (přeložený barevný papír A4 je obálkou, do které se vkládají lístky A5 s vlastními texty). Děti se inspirují buď jen jednou před chvílí přečtenou básní, nebo oběma a napíší text obdobné formy, vymyslí název
básně i název celé své sbírky. Rychlým brainstormingem vygenerujeme na tabuli několik názvů sbírečky pro pomoc méně tvořivým jedincům. „Nezapomeneme uvést své jméno na obálce jako autora!“


A-lekce-iiK titulu Nesmysl! byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení