Čtenářská lekce: Malý humorista

"Příručka" pro malé humoristy je antologií novodobé dětské slovesnosti od hádanek a rébusů přes verše a pohádky. Lekce slouží k pochopení pojmů jako jsou folklor, ústní lidová slovesnost a anekdota. Tyto žánry jsou vhodné pro rychlou reflexi významů, logické myšlení a především vybízí k vlastní tvorbě. Téma knihy a obsah lekce motivují i ty žáky, kteří vztah k literatuře teprve hledají. 


MALÝ HUMORISTA

Pro koho je lekce určena: 4. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Představit knihu – např. při pravidelném seznamování s knižními novinkami, na začátku dílny čtení... Najít možnou souvislost mezi názvem a obsahem knihy.
Pomůcky: Žádné
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: říkadla, pohádky, verše, vtipy
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 
Učitel vyzve žáky, aby si přečetli svou část v tichosti a nikomu neříkali, co v knize mají. Následně se rozdělí do skupin podle barvy/symbolů – v každé skupině by měly být 3–4 děti. Žáci si ve skupinách nahlas přečtou své úryvky (každé dítě ve skupině má jiný) a společně si povídají o tom, o čem by kniha mohla být. Na závěr cca 5 minutové debaty navrhnou název knihy a její stručnou charakteristiku. Shodnou se na jednom názvu.

Například:
– Vtipná kniha aneb soubor vtipů a hádanek pro děti
– Rodičům vstup zakázán! Vtipy, které by se dospělým nelíbily
– Hádanky a vtipy. Zábavné funny čtení pro děti


1067-1-3Lekce k titulu Malý humorista je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠČtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III.