Čtenářská lekce: Tajemství strýce Erika

Spisovatel Jan Jařab zaznamenal pohádky, které vyprávěl svému synovi. Příběhy tak mají až absurdní nádech a zároveň jsou okořeněny bohatou fantazií. Jedná se o spojení klasických pohádek se současnými situacemi, přesně tak, jak to ve spontánním vyprávění bývá. Lekce pomáhá žákům popsat žánr pohádky, na základě čehož se učí postupu vytváření vlastních definicí. Charakter knihy zároveň vybízí k aktivitám tvůrčího psaní a lekce podporuje proces zapojení se do umělecké aktivity i u žáků, kteří občas nabývají dojmu, že ostatním nemají co sdělit. Lekce je určena pro 2. až 5. třídu.


A-tajemstvi-stryce-erikaPro koho je lekce určena: 2. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Zamyšlení se nad žánrem pohádky, jaké jsou její charakteristické znaky. Vyzkoušet si tvůrčí psaní pomocí tří klíčových slov.
Pomůcky: šablona knižní trychtýř
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: fantazie, vyprávění, pohádky v kontextu dneška, tvůrčí psaní
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Na stůl postavíme 3 sklenice s barevným popiskem KDO, KDE, KDY a do každé sklenice umístíme knižní trychtýř vyrobený podle šablony. Poprosíme děti, aby hodily knižním trychtýřem do sklenic své tři papírky s postavou, místem a časem příběhu. V každé sklenici budou papírky s texty stejné barvy. Trychtýř vyndáme, sklenici zašroubujeme a protřepeme, aby se papírky promíchaly. Pak si děti vezmou z každé sklenice po jednom papírku (ne vlastním). Pokusí se napsat krátkou pohádku, ve které se budou vyskytovat slova, která si vytáhly ze sklenic.


A-lekce-iiK titulu Tajemství strýce Erika byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.