Čtenářská lekce: Pět domů

Texty i olejové malby v knize vznikaly ze společného vyprávění a vymýšlení příběhů autorky a jejích čtyř dětí. Struktura pohádek tak může připomínat ústní lidové vyprávění, ve kterém se potkávají fantazijní postavy. Kniha je také doplněna nepublikovanými básněmi otce autorky Ivana Martina Jirouse. Lekce tak nenásilnou formou seznamuje děti s důležitými autory české literatury. Výtvarné a dramatické aktivity obsažené v lekci žáky motivují k prohlubování dovedností, jako je pokládání správných otázek, práce s předsudky a strachem, který může ovlivňovat náš vztah k okolí, a především propojování vlastní zkušenosti s estetickým zážitkem z četby. Lekce je vhodná pro 1. až 3. třídu.


A-pet-domuPro koho je lekce určena: 1. - 3. třída ZŠ
Cíle lekce: Představení zajímavé knihy dětem. Motivovat děti k přečtení dalších příběhů z knihy. Propojit vlastní zkušenost dítěte s příběhem z knihy (srovnání).
Pomůcky:
papírové obrazce 5 různých domů
• lístečky s názvy domů dle kapitol
• flipchart (nebo papír A1)
• fixy
• magnety
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: spolupráce, básně, práce s pocity, otázky, propojování smyslů a dojmů
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Dětem rozdáme připravené papíry (stačí A4 rozstříhaná na 3 části). Děti si vyberou čísla domů, o kterých chtějí psát a pokusí se vymyslet, kdo by v těch domech mohl bydlet. Svůj výběr mohou zdůvodnit. (Modelujeme na příkladu: „V mém domečku č. 1 by mohla bydlet rodina myšek, vymyslela bych myškám jména a bydlí tam proto, že ten domeček mi připadá takový malý a krásný jako myšky.“)

Děti zapíší své nápady na připravené papíry. Každý by měl vymyslet obyvatele alespoň tří domů. Lístečky vybereme a připevníme jednotlivé nápady k očíslovaným domům na flipchart. Přečteme nahlas nápady dětí (kdo v těchto domech asi bydlí).


A-lekce-iiK titulu Pět domů byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení