Čtenářská lekce: Velká cesta Malého pána

Velká cesta Malého pána je kniha, na jejíž motivy vznikl i loutkový film. Příběh o dobrodružném putování, při němž je potřeba občas vystoupit ze své zóny pohodlí, abychom poznali svět i sami sebe, doprovází výrazné výtvarné zpracování, které bylo prvotním impulsem ke vzniku samotné knihy. Lekce se zabývá především esteticko-výchovným tématem, přičemž prohlubuje vztah k abstraktnímu vyjádření. Aktivity lekce, knihu a film je vhodné zapojit do oblasti mediální výchovy, přičemž je kladen velký důraz na schopnost sebevyjadřování výtvarnými prostředky. Tvořivé úkoly jsou vhodné i pro žáky, kteří se mohou občas cítit frustrovaní ve výtvarné tvorbě. 


A-velka-cesta

Pro koho je lekce určena: 2. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Seznámení s knihou Lenky Uhlířové a Jiřího Stacha Velká cesta Malého pána. Zaměření na jazykovou nápaditost textu. Inspirovat děti, aby se nebály samostatně tvořit a hrát si se slovy.
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Cena lekce: 1500 Kč
Klíčová slova: sebepoznání, estetika, výchova, abstraktní vyjádření

Pomůcky:
• kniha o původu jmen (není nutné)
• tužky
• obálky obsahující vybrané krátké úryvky z knihy týkající se bytostí, které Malý pán na své cestě potká – DUTÁ HLAVA s. 13, RYBABICE s. 14, SUCHÝ DŘEVÁK s. 17, ŠIŠATEC s. 20, LISTONOŠ s. 21, DROBNÍ KUTILOVÉ s. 28, PROMODRAL s. 30, TOSIPIŠ s. 32, BÁDAVCI s. 39, SRŠNÍCI s. 44, KAPITÁN KOŘÍNEK s. 60 (jedna obálka patří vždy do dvojice nebo trojice, není nutné použít všechny bytosti)
• ofocené ilustrace vybraných postav

Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)


Ukázka z lekce: 

Nakonec nahlas přečteme text ze s. 55, od Netrvalo dlouho a Malý pán stanul v Bibliotéce. až do ... a spěchal za Muří nohou. Následně děti společně vymýšlejí nové krásné jméno pro Muří nohu, poslední postavu z příběhu, o které jsme doposud nemluvili. Na pomoc si vezmeme ilustraci krásné Muří nohy s. 56, dětem ji ukážeme. Vymyšlená jména zapíšeme. Nakonec všem prozradíme (přečteme), jaké jméno vymyslel pro Muří nohu Malý pán (PADALAROSA) a jak ji to proměnilo.


A-lekce-iiK titulu Velká cesta Malého pána byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.